Dagenlang van tevoren al bezig met de weersvoorspelling om te zien hoe we het traject van Lauwersoog naar Borkum, ondanks de weinige wind, toch nog in een redelijke tijd zouden kunnen afleggen. Welk zeil moeten we vanaf welk punt gebruiken?
Zoals we allemaal weten is het weer toch altijd net iets anders dan verwacht en voorspeld. We besloten om toch met de HA-fok te beginnen, aangezien het voor de start met weinig wind moeilijk manoeuvreren is onder een speciaal voorzeil en met de kans om te vroeg te starten vanwege het uitgaande tij, Ter hoogte van de Z2 direct maar de lichte spinnaker erop en dat werkte goed in de Zoutkamperlaag, door het Westgat en het eerste stuk op de Noordzee richting Westereems.
Zoals voorspeld draaide de wind richting Oost en dus moest de spinnaker al snel plaats maken voor de halfwinder. Sht, de wind draait nog verder, dus halfwinder eraf en Code-0 erop, verdrie, we moeten nog hoger aan de wind dus Code-0 eraf en HA-fok er weer op. Met enkele korte slagen in de Westereems richting Borkum, volgens de 2 Friezen aan boord moesten we nog ergens een extra slagje maken, volgens de 2 Groningers was dat onzin. Toch maar gedaan en dus fout!! Volgens de 2 Friezen was dit toch een “Boppe slag”, volgens de 2 Groningers hebben de Friezen een spraakgebrek en was het een “Rotte slag” 🙂, veel gediscussieer dus aan boord van de Osprey!
Bij Westereems 11 wat meer afvallen richting de finishlijn, dus de HA-fok er weer af en de Code-0 er weer op. Dat was de laatste zeilwissel en na ca 6,5 uur gefinisht.
Maar met gebruik van meerdere speciale zeilen krijg je dus wel 3,5 punt aftrek op je SW en dus werd onze gecorrigeerde SW 78,2 !:( Snel aan het rekenen en we hadden dus ongeveer berekend dat we circa 2,5 uur sneller moesten varen dan de rest, waarbij we vooral beducht waren voor de Scylla met z’n standaard SW van 111, verschil in SW 31,8 punten !
In de uitslag bleek dat dan ook wel, 2 uur en 40 minuten eerder over de finish dan nr 2 Scylla en toch op gecorrigeerde tijd maar 2 min en 42 sec sneller !!
Zou het SW-systeem dan misschien toch kloppen of lag het aan de weersomstandigheden? Onze indruk was, vanuit de informatie van de andere schippers, tijdens het super gezellige etentje bij restaurant Baalman op Borkum, dat de andere boten langer (volgens henzelf 1,5 uur) in een windwak hebben gelegen dan de Osprey (volgens onze inschatting ca 0,5 uur). Het blijft dus toch een beetje Russische roulette en wint degene met het meeste geluk ?! Fantastische race dag gehad en Wij willen in ieders geval volgend jaar weer meedoen 🙂
Groet Anjo
Wedstrijdzeilen lauwersoog
Osprey