Het miezerde wat in Ljouwert. Geen zin om in helemaal doorweekt de nachtrace te eindigen. Maar het weer klaarde op en op het laatste moment toch maar besloten om mee te doen.
Ik moest me nog flink haasten maar het lukte toch om op tijd bij de start te zijn. En tien minuten voor 7 stond het voorlijk van het grootzeil niet mooi strak. Dus toch snel de fok in en het grootzeil neer, het spul weer omhoog en naar de startlijn die tussen de boeien Kitela7 en Kitela8 lag.
Ik zie de JdP met Diederik bijna tot de kitela8 varen, daar wil ik niet heen en vaar met slappe zeilen evenwijdig aan de startlijn. Maar de rest van het veld komt dreigend vanuit het noorden op mij af varen. Toch speelt het nu snel invallende duister de meesten parten. De startlijn wordt te voorzichtig genaderd. Ik hou de tijd goed in de gaten en 10 seconden voor tijd gooi ik het roer om. Ik heb best een mooie start en lig 3e. En dan begint het varen op de tast. We moeten pal tegen de wind in naar de Vo16-nogwat. Dan komen we bij de Vo5 langs en daar mogen we niet achterlangs. Om dat te voorkomen ga ik al redelijk snel overstag en zet de stuurautomaat aan. Even rust en kan om me heen kijken, hoe ziet het veld eruit. Het lijkt of er toch een boot achter de Vo5 is langs gegaan. Nu pas Sportstracker aangezet zodat ik later kan zien waar ik gevaren heb. En op naar de Vo16.
Het is helemaal donker maar een prachtige avond. Het vraagt allemaal om wat aanpassen. Je moet alert blijven op de onverlichte boeien en na het ronden van een boei zorg ik eerst dat de zeilerij goed staat en kijk dan of ik in de goede richting ga. Vooral bij het ronden van de Vo16, als je de wind vol in de rug krijgt moet je opletten dat je niet per ongeluk achter de rode ton Vo14 langs vaart. Ben je die eenmaal voorbij dan kun je een rechte streep naar de Kitela5 maken.
Dan ergens in de 2e of 3e ronde zet de wedstrijdleiding de maan aan, prachtig, ik schrik er bijna van die felle schijnwerper daar in de lucht.
In de 4e ronde begint de vermoeidheid parten te spelen, ik zeil niet hoog genoeg aan de wind en daarom moet ik ver doorvaren, richting Groningen, om in één slag om de Vo16 heen te komen. Dieptemeter: 5 , 4 , 3, nog even tot 2 en overstag. Maar daar voel ik de kiel over de grond gaan. Vast en de dieptemeter op 1 m. Wat te doen? Motor aan kost veel tijd en je krijgt 5 straf minuten aan de kont. Snel de kiel op takelen, de wind druk me van de ondiepte en ik zeil direct weer. Pak van m’n hart.
Ik ga de laatste ronde in rond 21:40. De zeilerij scherp afstellen en kijken. Ik kan aardig hoog varen en ga richting Vo7. Als ik dicht bij de kant ben moet ik overstag. Weer hetzelfde, zo hoog mogelijk varen en dan kijken waar het heengaat. De boot vaart goed misschien iets te hoog maar ik hou goed snelheid, iets over de 4 knopen. Ik kijk vooruit en zie recht voor me een lichtje. Verhip, ik kan in één keer de Vo16 halen maar dan moet ik wel scherp blijven varen. Maar er komt hulp van boven, zo nu en dan komt er een stevige windvlaag en loeft de boot wat op en ik ben er steeds meer van overtuigd dat ik de Vo16 in één keer kan halen. Dan zie ik een ander schip achter mij hetzelfde doet. Wie kan dat zijn? Chouffe? nee dat kan zo snel niet, Hjoed? zat verder achter mij dan heeft ie een super slag gemaakt. En hij komt duidelijk dichterbij. Ik ga om de Vo16, de wind vol in de rug en op de stuurautomaat richting de Vo14. Met de zaklamp schijn ik op de achtervolger. In het zeil zie ik een groot zeilnummer: JdP! Die zal toch niet zo onfatsoenlijk zijn om mij nu nog even op een ronde te zetten? Pal voor de wind, het grootzeil helemaal uit over bakboord en de fok staat mooi bol op rechts. Gelukkig komt de JdP niet pal achter me varen. Voorbij de Vo14 gaat de JdP rechtstreeks naar de Kitela5. Ik ga rechtdoor richting de kitela6. Ik hou mooi snelheid met een bolle fok en zie de JdP z’n fok wapperen. Ik wil voor hem over de finish!! Dichtbij de 6 zet ik de fok ook overbak en hou aardig snelheid naar de Kitela5, de laatste boei en ik ben mooi voor de JdP. Om de kitela5 heen en hoog aan de wind naar de finishlijn. Dan komt de JdP hoger aanzeilen. de Kitela6 ligt onverlicht op ons pad. En de JdP vaart te hoog voor de Kitela6. Te laat realiseer ik me dat we de Kitela6 aan alle kanten mogen passeren. Vlak voor de Kitela7 gaat de JdP mij voorbij en zet me op een ronde. Om de pijn niet te hard te voelen geef ik op dat ik 20 seconden achter JdP finish maar het was minder dan 10 seconden!
Ik denk dat bijna de hele wedstrijdcie het met me eens zal zijn dat het op een ronde zetten binnen 3 scheepslengtes van de finish een dsq hoort op te leveren met terugwerkende kracht zodat ik een plaatsje opschuif in de uitslag.
Direct na elke ronde maakte ik een foto van de tijd. Ik heb 4 foto’s en ik geef dus 4 ronden door en de verkeerde tijd. Fred Mathee appt mij dat ik de verkeerde tijd doorgaf en Harm wrijft het er ook nog even in. Maar bij de start heb ik geen foto gemaakt dus heb ik 5 ronden en nu maar de goede tijd doorgeven.
Een prachtige wedstrijd, iedereen bedankt voor het meedoen of bijdrage aan de organisatie.
Romke

Wedstrijdzeilen Lauwersoog

Route Dobre

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *